Jij werkt als personenschadebehandelaar, wat houdt die functie precies in?
Als personenschadebehandelaar help ik mensen die slachtoffer zijn geworden van een verkeersongeval. Globaal bestaat dat uit drie taken, om te beginnen met het beoordelen van de aansprakelijkheid. Dat vind ik zelf het allerleukste deel, omdat het een stukje bewijsrecht is en ik rechten gestudeerd heb. Daarna beoordelen we het letsel van het slachtoffer. Wat zijn de klachten en welke beperkingen geven deze klachten? Hoe kunnen we daarbij ondersteunen? Dat is een complex deel. Als laatste houden wij contact met de slachtoffers over hun herstel. De meeste mensen die ik spreek herstellen binnen een paar weken tot een aantal maanden.
Wat vind je zo leuk aan dat juridische deel?
Het is eigenlijk een puzzel die je op moet lossen: zijn wij als verzekeraar aansprakelijk voor de schade of niet? Dat klinkt makkelijk, maar is het niet. Want je hebt met veel verschillende partijen en situaties te maken en dat kan er hard aan toe gaan. Soms wordt het een lastige juridische discussie. Tegelijkertijd heb je ook met het slachtoffer als mens te maken, die probeer je echt te helpen. De combinatie van mensen helpen en de puzzel oplossen maakt dit een mooi beroep
Toen ik hier kwam werd ik verrast door de kwaliteit van de opleidingen en het feit dat je als junior gecoacht wordt door senior-collega’s.
Wat geeft je de meeste voldoening in je werk?
Als ik iemand kan vertellen dat wij het gaan regelen. Dat wij een oplossing hebben voor de problemen waar iemand na een ongeval mee zit, en dat wij de zorgen die iemand heeft kunnen wegnemen. Vaak zijn het mensen die om wat voor reden dan ook tussen wal en schip dreigen te vallen. Het is heel fijn dat we die kunnen helpen. Als je dan later een mailtje of bedankje krijgt voor je betrokkenheid, dan zit ik de hele dag op rozen.
Had je van tevoren gedacht dat je functie zo zou zijn?
Nee, ik dacht echt dat verzekeraars geen leuke partijen zijn. Dus wilde ik niet bij een verzekeraar werken, maar bij een advocatenkantoor of rechtsbijstand. Maar door mijn traineeship kwam ik bij een verzekeraar terecht. Toen ik hier kwam werd ik verrast door de kwaliteit van de opleidingen en het feit dat je als junior gecoacht wordt door senior-collega’s. In mijn vorige baan heb ik ervaring opgedaan met het schaderegelingstraject met belangenbehartigers. En hier doe je intakes en praat je één op één met slachtoffers, net even wat anders. Dan is het fijn dat je met ervaren collega’s kunt sparren. Wat dat betreft is deze organisatie gewoon een hele goede match en ben ik de komende jaren niet van plan ben om weg te gaan.
Dus je beeld van een verzekeraar is nu heel anders?
Ja, absoluut. We hebben echt goed contact met het slachtoffer en het beeld dat je als klant met een kluitje in het riet wordt gestuurd, klopt niet. Deze verzekeraar is sowieso een heel fijn bedrijf. Ik krijg veel vrijheid, ik had niet verwacht dat dat bij een verzekeraar kon. Je hebt de vrijheid over je eigen dossiers en om je uren zelf in te delen. Als je iets interessants wilt oppakken, krijg je die ruimte. Dat draagt bij aan je ontwikkeling. Er wordt echt gewerkt op basis van vertrouwen. Dat is ook de reden dat ik hier niet snel weg zou gaan.
Daarnaast doen we ook veel leuke dingen, zoals met de jongerenvereniging. Dat is een hele leuke club met collega’s van halverwege de twintig. Twee keer in de maand is er een activiteit, van bootje varen door de grachten tot een pubquiz. Heel gezellig!
Wat zijn je ambities voor de komende jaren? Heb je doorgroeimogelijkheden?
Ja, ik wil heel graag intern doorgroeien naar het team dat de zwaardere letselschades behandelt. De hele zware ongevallen, waar de belangen ongelooflijk groot zijn. Er wordt ook echt ingezet op doorgroeien, daar krijg je ruimschoots de mogelijkheid voor. Zo ben ik nu ook bezig met mijn opleiding voor licht letsel, waar ik iedere twee weken een opleidingsdag voor heb.
- Nieuwe schade klaarzetten / post
- Aansprakelijkheid beoordelen
- Intakes met slachtoffers
- Reageren op mails van belangenbehartigers
- Lunch / wandelen
- Nieuwe post inboeken
- Expert inschakelen (materiële schade)
- Herstelgesprek voeren
- Regelingsvoorstel beoordelen
- Opleidingsdag (Leergang personenschade licht letsel)
- Nieuwe schade klaarzetten / post
- Aansprakelijkheid beoordelen
- Aansprakelijkheid afwijzen / erkennen richting belangenbehartigers
- Overleg met collega’s (advies vragen en krijgen)
- Lunch / wandelen
- Intakes met slachotffers
- Herstelgesprek met slachtoffers
- Schaderegelaar inschakelen
- Waarnemen voor afwezige collega’s
- Nieuwe schade klaarzetten / post
- Aansprakelijkheid beoordelen
- Jurisprudentie onderzoek
- Medisch advies aanvragen
- Lunch / wandelen
- Intakes met slachotffers
- Discussie over aansprakelijkheid / schadeposten
- Regelingsvoorstel maken
- Afwikkelingsgesprek voeren
- Activiteit jongerenvereniging
- Nieuwe schade klaarzetten / post
- Aansprakelijkheid beoordelen
- Intakes met slachtoffers
- Lunch
- Jurisprudentie onderzoek
- Discussie over aansprakelijkheid
- Herstelgesprek voeren
- Schades afwikkelen